onsdag, oktober 26, 2005

Kränkta interner?

För ett par dagar sen kritiserade jag längden på det s k livstidsstraffet i svenska rättsväsendet. Där skrev jag bland annat att om man fått ett fängelsestraff är det inte av en slump. En juridiskt utbildad grupp har enats om att de lagar svenska folket valt att leva efter har brutits, och inte milt för då skulle den intagne fått böter eller villkorligt istället, utan grovt. Den dömde kan också valt att inte lära sig av tidigare mildare domar utan fortsatt sin brottsliga bana pch fängelsestraff har utdömts istället.
Med detta som grund fortsätter min kritik. I dagens Metro kan man läsa rubriken:

"SVENSKA FÅNGAR KLAGAR ÄNNU MER - Lyckade JO-anmälningar gav internerna nattmacka och porrtidningar.

Jag är mycket bestämd med att man förbrukat väldigt många rättigheter när man gjort sig förtjänt av ett fängelsestraff. Artikeln handlade bl a om hur "Många intagna känner sig kränkta" som en följd av minskade permissioner m.m. I Härnösand JO-anmäldes en anstalt för att försumat en ansökan om att porrtidningar skulle säljas på anstalten och på Halls avdelning för särskilt intagna klagades det på brist på kvällsfika och nattmacka. En intagen nämndes i en artikel om rymningar och Mijailovic anmälde en säkerhetschef för att inte tagit andra interners hot mot Mijailovic på allvar.
TOUGH SHIT!

De ska straffas. Det är hela meningen med att de dömts. Är det en mänsklig rättighet att ha porrtidningar eller kvällsfika? Klart internerna inte ska svältas men det tror jag inte det handlar om när de får gå ocj lägga sig utan fika. Minskade permissioner är en följd av ökade rymningar, höga kostnader för övervakad permisson m.m. Kanske något den dömde skulle tänkt på innan han drog på sig masken eller köpte vapnet. Och så länge ingen verkligen slår ihjäl Mijailovic tycker jag gott han kan leva i skräcken för att just det ska hända. Priset är ändå billigt i förhållande till skadan han orsakat familjen Lindh. Deras känslor försvinner inte och då tycker jag mördaren kan påminnas om detta också.
Skilj på kränkningar av den sort man fått se från Guantanamo och den kränkning som det innebär att leva ett liv utan lyx. Straff ska vara straff.

Avslutningsvis vill jag förtydliga att man ska skilja på fängelse och vård. Svår bakgrund eller sjukdom sätter jag mig inte in i men har man dömts till fängelse får man hoppas att de som dömt vägt in detta i sin dom.


Synd om Mijailovic?
En slump att han figurerar i fler utredningar?
Mijailovic på susning.nu

English Summary:
Tough shit criminals.