måndag, oktober 10, 2005

En baskettalang i blågult?

Zlatan, say no more. "in me bollen i mål o in me bollen i mål...." Campione 2006....

Gräset var grönare på andra sidan. Stämningen på topp i en match vars betydelse kunde diskuteras. "Vi kan inte få stryk 2 gånger av kroatien". Va?! jo det kunde vi.... Jag har, som den uppmärksamme läsaren kunnat notera i tidigare bloggar, inte särskilt mycket till övers för Tommy Salo. Dels efter OS-missen, men även över hans arrogans, diva-fasoner m.m. Av en outgrundlig anledning tycker jag lika illa om Magnus Hedman och Fredrik Ljungberg. Anledningen till mina åsikter om Ljungberg ter sig negativa är hans förmåga att alltid trilla. Han försöker inte stå upp och spela utan lägger sig i tid och otid, riktigt irriternade. Tyvärr kan jag inte specificera mitt misstycke mot dessa så jag lämnar det därhän. Vad jag egentligen skulle komma till hade anknytning till Salo och Sveriges förlust mot kroatien i lördags. Hade matchen varit viktigare än den var hade jag fått ett nytt namn på min lista. Olof Mellberg. Kaptenen som får för sig att göra en slam-dunk i straffområdet i en landskamp om en em-plats. I fotboll! Allvarligt talat? En proffesionell fotbollsspelare? Tur för honom att laget är vidare ändå (på ngt märkligt vis som jag hört men inte förstått helt hundra..).

8-2, say no more. Bye bye djurår'n...

Så till den särdelse intressanta listan (varför startar jag den från fel håll?).
Holland har alltid haft en speciell roll i mitt fotbollshjärta utan att jag egentligen kunnat motivera detta. Färgerna i dräkterna, spänningar i laget eller det faktum att dom, likt england, har en förmåga att inte riktigt nå ända fram. Em 1988 var det dock annorlunda. Jag var lyckligt ovetande om att Holland slog sovjetunionen och att hjälten hette Marco Van Basten. Men under hans tid i Milan fick han, genom det hysteriska intresset för samma klubb, en plats i mitt fotbollshjärta. Smart spel och ett par särdeles vackra mål ger honom plats 7 på listan som format sig enligt följande...

1 Eric Cantona, Frankrike
2 Paul Gascoigne, England
3 Hristo Stoichkov, Bulgarien
4 Jan Eriksson, Sverige
5 Bebeto, Brasilien
5 Romario, Brasilien
7 Marco Van Basten, Holland

Min önskegrupp i VM
Sverige
USA
Saudi Arabien
Holland (som kommer ta hem det i år, äntligen...)

Motivering: Saudi Arabien för nostalgin, Holland för att de vinner hela VM och vi tog poäng mot dom i gruppspelet och USA för att dom e coola... älskar amerika....

Vart är sopranos? Känner maffialusten koka inom mig...

Nu är hösten här. På riktigt. Insåg imorse att mc-säsongen är över. Ok, det kan komma dagar när man, med 4 lager kläder och ändå nerkyld kropp, kan glida runt i stan och sicksacka mellan våta löv, fuktiga brunslock eller andra farligheter men ändå. Cruise-tiden i lätta kläder med ljummen vind i ansiktet är förbi, för den här gången. Nytvättad står den där, i garaget och väntar på att förflyttas till vinterförvaring. Ses i vår, kära meanie....




Enya - may it be gör att man vill se både Beck och sagan om ringen igen...

Nu närmar sig som sagt VM. Kommer bli kul, men dyrt. CSN måste hosta upp mer pengar i vm-tider. Det är ju studiefrämjande. Min tyska är lika god som den var den dag jag fick veta att vi skulle ha tyska på schemat, dvs noll (komma noll om det nu går...). Jag kommer både kunna beställa öl och diskutera fotboll på tyska efter en månad i vm-land. Stipendie till det kanske?

Kamerun, vi kommer sakna er...

English summary:
Zlatans green grass, Mellbergs unknown talent. Sopranos says 8-2. Kameroon!!!!

3 Comments:

At 9:14 em, Blogger Robban said...

Väl skrivet som vanligt! Men jag tycker Salo ska ha cred, kan du komma på en bättre svensk hockeymålvakt?

 
At 5:45 em, Blogger .gustav said...

Alltid höjdarbloggar här.. Håller dock med Robban här ovanför om att Salo ska ha cred.. Han har fått ta på tok för mycket skit genom tiderna.. Sen att han var min favoritspelare under "hockeybildssamlingseran" spelar ju också in för min del... =)

 
At 10:05 em, Blogger Andrea said...

Då sitter du bänkad framför TV:n imorgon då? Sverige möter Island. Heja heja heja Sverige!!!

 

Skicka en kommentar

<< Home