onsdag, oktober 12, 2005

Skrota valutaomvandlare?




Kan inte låta bli att göra en historisk tillbakablick. Säsongen var 92/93 om jag inte minns fel och jag stog, 9 år gammal i en virkad hv-mössa med världens boll högst upp, med min morfar på min livs första hv-match. Peter Ekelund, Åseda-sonen (fråga Pär om släktskapet), nätade för hv men matchen förlorades. De lila-klädda (för visst var dom d? om någon har en bild eller en matchtröja från dess får detta gärna mailas till mig) djurgårdarna åkte tillbaka de 36 milen med två poäng i bagaget efter 3-2. Besvikelsen var stor, förlusten var tung för hv. Hv kom 9:a i tabellen, Djurgården 8:a och knep sista slutspelsplatsen. En hejjar-ramsa mindes jag särskilt och den stämmer bättre idag än då, för snart 15 år sedan. (särskilt rolig med min hägrande karriär i vinter). Ramsan vi sjöng för Blomsten, "Osten" Östlund, Kennholt, Due-Boije, Challe Berglund, Janne Viktorsson m fl. var:
"Djurgården är ett hockey-bockeygäng, hockey-bockeygäng, hockey-bockeygäng..."
7-1 i baken mot färjestad och ruggig dålig start för o8:orna. Kul att "reserv"-stockholmarna nätade ett och fick tre poäng.
Larson! Get Fuzzy... Me like-a-lot...

Popcorn- och varmkorvdoft. Människor i mängder. Pumpande musik och höga förväntningar. Jag var tillbaka, inte i Rosenlundshallen och inte för första gången sen dess, men tillbaka var jag. På rad 4, sektion K satt jag med hög förhoppning om en bländande seriefinal mellan de två giganterna så här långt. 13 mil norrut och med ett chokladsug utan dess like hade de rest för "derbyt". 013 - Linköping kunde man läsa på en flagga som vevades ivrigt nerifrån sargkanten som de tillresta supporters från Linköping tilldelats. 0-2 i baken, uselt powerplay var tankarna efter halva matchen. Särdeles lustiga utvisningar som puck-out användes flitigt av Öberg.
Konstaterade i pauserna vilken intressant statistik man för. I dommartabellen mellan HV-Linköping kan man läsa att de 2 matcher Krister Lärking dömt har båda vunnits av Linköping, med målskillnaden 0-12. Lahti är bra för hv mot Linköping då hv vunnit alla tre matcher han dömt med totalt 14-5. Intressant? Kan va... Aja, ska inte skriva något matchreferat men 2-2 i fulltid och Linköpingsmål i "extra"-perioden. Årets första besök i Kinnarps var avklarat och humöret, trots endast en poäng, var gott.

Guldbollen-vinnaren som var med och vann brons -94 (och bragdguld), utan att spela (spelade visst ca 2-3 tilläggsminuter enligt ännu obekräftade uppgifter), tar nästa plats på listan. Hans öppnade krog fick kort kärriär men Anders Limpars karriär blev längre och han är en av hjältarna jag minns. 8 år i engelska ligan (Arsenal och Everton) och många kamper i blågula tröjan.

1 Eric Cantona, Frankrike
2 Paul Gascoigne, England
3 Hristo Stoichkov, Bulgarien
4 Jan Eriksson, Sverige
5 Bebeto, Brasilien
5 Romario, Brasilien
7 Marco Van Basten, Holland
8 Anders Limpar, Sverige


Här slutar sporten
(för er som inte är intresserade)

Återinspark ikväll. Vilken fest (känns d igen?)! Insparken var härlig. Vilken fest! Känns som en evighet sen men ändå inte. Ska bli spännande att se vad K har hittat på den här gången. Sittning o party sen. "Thats the way, aha aha..."
Kramer, George, Elaine o... Seinfeld! Bra skit..

Min bil. Min älskade hatade bil. Det gäller att se komiken i dess beteende. Servoläckage med följden att mina skor badar i (en ganska dyr) olja som rinner ut på mattan vid förarstolen. Bristen på avgassystem (eller snara det faktum att det ligger i bagaget istället för sitter monterat där det ska) med följden att Jönköpings-syndromet även kan användas som benämning på den gröna saaben. Ett centrallås som fungerar men ändå inte. Man låser, alla låsknappar åker ner som dom ska, och bilen... ...låser upp sig själv. !?!?! Bra bil. Man får då låsa alla dörrar manuellt, vilket inte går vid förardörren. En härlig ritual följer och bilen kan lämnad låst. Igår uppstod dock ett lustigt problem. Halvljusautomatiken lever sitt eget liv. Helt plötsligt slås halvljuset av och det enda som funkar är att "flasha" med helljuset. Då fungerar halvljuset ett tag till. *suck*

Varför blir jag hungrig snabbare på förmiddagen om jag äter frukost innan jag går till skolan än om jag inte gör d? Sover magen vidare längre om man inte väcker den med att trycka ner en kaviar-macka? confusing-in-deed

En särdeles intressant funktion på min mobil är upptäckt. En valutaomräknare! Wey! Strålande Samsung! Dock finns inte USD eller SEK me... ...?!?!. En liten miss till, det går INTE ändra valutakursen så den som räknaren räknar på är den som gällde då telefonen tillverkades. Tur att valuta är något som ligger stadigt världen runt just nu....

Hmm, dokussåpor? Inte min kind-of-cup-of-the.. ...you know.

För att hålla ovan blog någorlunda läsvänlig ska jag nu avsluta och vandra hem till min särdeles goda sjömansbiff som väntar i kylen. En kavaj senare ska jag, kanske med någon form av alkoholhaltig dryck, vandra ner mot skolan för en strålande festlighet.

Väl mött!

English Summary:
9 years oldie get's fuzzy! Popcorn eats golden balls. Skroot the Ace, anars buyt.