fredag, oktober 07, 2005

En särdeles lång fredagsblogg; aight?

Strålande sol. En molnfri himmel. Friska vindar som kyler ansikte och fingrar. Vilken fantastisk dag. En fredag. Det var vad dom sa i allafall. Fredag, höst, 2000-tal. En dag som alla andra fast ändå inte. Ingen dag är den andra lik.

Eftersom det är fredag och skrivklådan är större än vanligt kan detta bli en särdeles lång blog och jag skadärför bespara mina kära läsare besväret att läsa igenom allt ihop om man nu inte e intresserad av precis allt jag skriver. Som ordningsam gosse tänkte jag således, med tydliga rubriker, dela upp denna fredagsblog i olika delar. God läsning, och glöm inte att kommentera. Allt går att kommentera...

The Song
What is love? Tänker inte sväva ut i en djupdkning på ämnet kärlek utan bara konstatera att Haddaway's klassiker från förr står sig än i dag. Enligt mitt tycke den ultimata låten. Kan bara inte tröttna på den (och då nöter jag den ändå varje dag i princip). Tillsammans med Night At The Roxberry bildar den en lustakt utan dess like. Like-a-lot!

The Party
Vilken fest! Jag har använt mig av ordkombinationen förr och gör det igen. I FIFA-finalen, matchen där kvällens kungar skulle krönas, gick så klart Robert-The-Great och Jonatan-The-Almost-As-Great segrande ur striden. 1-0 i 78:e räckte för att spela hem den åtråvärda titeln och priset, som bestod av ett styck öl på Harrys. O vilket harrys sen. Kanske lite lite folk. Kanske jättelite folk men ändå kul. Vilka ska me till Harrys!
Frågorna besvarades. Robban mindes, Pär följde mig hem och cash... hood-snubben... äh, besök hans blog så kanske han skriver sin tolkning av denna fantastiska kväll....

The Police
Så var det snart dags för polistesterna igen. Ska jag sitta i en Harry-haffa bil med blåljus hela livet... spännande och varierande men kanske slitigt. Psykiskt om inte annat. Dessutom trivs jag ju grymt på MKV-programmet nu. Tror polisen får vänta ett par år i allafall, vill nog gå klart dom här tre åren först. Men tankarna går.


The Heroes
Romario/Bebeto. Dessa underbara brassar. En njutning under vm i usa -94. 3 mål från bebeto, 5 från romario. Ett radarpar. De vaggande gossarna gav glädje till turneringen och fick resa söder ut med guld i bagaget. Duetten tar varsin plats på min lista, så klart.... Delar 5:e-platsen gör dom. "Han skjuter inte in bollen..."

Listan so far:

1 Eric Cantona, Frankrike
2 Paul Gascoigne, England
3 Hristo Stoichkov, Bulgarien
4 Jan Eriksson, Sverige
5 Bebeto, Brasilien
5 Romario, Brasilien

The List

Måste jag krypa till korset? Måste jag erkänna en underskattning? Mitt stora hatobjekt (jämbördig med Hedman) Tommy Salo storspelar... Matchen mot SSK och matchen igår mot Färjestad... Nu passar d... i mina ögon är han en föredetting, en diva men det verkar som jag måste ompröva detta. Ja kommer aldrig gilla honom men håller han det här spelet uppe är han värd en lättare hyllning...

Så här tippade jag serien inför premiären...

1 HV71 – hjärtat o hjärnan styr (om än med olika tyngd)
Tvåa så långt, 4 vinster och en förlust. Hannula är sjukt bra...

2 ****** – storhetstiden håller i sig, tråkigt bra.
Har börjat ok, fick känna på Salos storspel senast...
3 Leksand – lever hela säsongen på revanschlust och hjärta
Min största miss så långt. Värdelösa, oinspirerande och poänglösa.Skicka ut dom redan nu..
4 Frölunda - hade det inte varit för målvakten (läs Salo) hade de hamnat längre upp
Ligger 4:a och tvärt emot mitt tip om Salo som syndare är det han som frälser, bra start...
5 Linköping - derbykänslan lever och hjärtat tror på en östgötar i kvartsfinal mot hv
Rysligt bra säsongsstart. Full pott.
6 Södertälje - även här smiter hjärtat in och lägger värdering i tippet
Snälla, kom igen! 10:an går INTE vidare...
7 Luleå - samerna måste till slutspel
Ligger 5:a, rätt ok start...
8 Timrå - skön målvakt och mycket hjärta
*tihi* som hv fast tvät om. 2:a (fast från slutet) 4 förluster, 1 vinst.. tvärt om alltså...
9 Modo - kan dom inte spela bättre MED nhl-snubbarna så...
7:a, lite bättre start än väntat...
10 Djurgården - nästan, nästan av med dom men inte riktigt, får kvala mot Malmö *tihi*
Över förväntan, på slutspelsplats. Ok start för mesta mästarna...

11 Mora - nope, inte...
4 poäng på 5 matcher...9:a
12 Brynäs - kan bli det lag jag tippar mest fel om...

Va ska man säga, kass tippning. Ligger 3:a me 12 poäng, grym start.

Men ack så långt det är kvar...

The Zlatan
Gudabenådad. Precis vad sverige behövde. En stjärna. Vågar. Vågar finta, vågar skjuta, vågar kritisera, vågar sticka ut.. friskt vågat, hälften vunnet. VM-guld i tyskland? Ja ska va där. Pär ska va där. Givet!

The Finish
En lagom stor kopp kaffe, lagom mycket lagom tjock mjölk i. Lagom mycket strul med en lagom intressant PowerPointPresentation. Lagom mycket tid kvar av en lagom ansträngande dag. Åt lagom mycket mackrill. En lagom glad pärson men en särdeles hög förväntan på en spelkväll. Lagom med träning får det bli ikväll med. Ett stort tack till dig som läser om du orkat harva igenom denna lagom långa blog. För dig som hoppat lite i texten får du ett lagom tack och ombedes skriva ett lagom kritiserande eller uppmuntrande inlägg.
Harrys ikväll? Inte jkpg int...

Minns VM-krönikan från 1994-års fotbolls-vm. Dikten som gav oss brons.

Karin Boye, Den största dagen

Den mätta dagen, den är aldrig störst.
Den bästa dagen är en dag av törst. Nog finns det mål och mening i vår färd - men det är vägen, som är mödan värd. Det bästa målet är en nattlång rast, där elden tänds och brödet bryts i hast. På ställen, där man sover blott en gång, blir sömnen trygg och drömmen full av sång. Bryt upp, bryt upp! Den nya dagen gryr. Oändligt är vårt stora äventyr.

English summary:
Roxberry-party. Police-hero. Long-kind-of-blog. Coffe.

2 Comments:

At 3:41 em, Blogger Jonatan said...

test

 
At 3:54 em, Blogger Robban said...

Oj vad vi spelade ut dom igår...Delikatess efter delikatess! vi ägde spelet! Ja igår var ett bevis på att man inte behöver vara många för att ha roligt, det gäller att satsa på kvalitet istället för kvantitet! Än en gång tar du mig med storm med din särdeles braiga blogg!

 

Skicka en kommentar

<< Home