onsdag, januari 18, 2006

glidare?



snart är det över...

Sitter bland högar av böcker, anteckningar, lösa ark och häftade buntar. Kaffet och den cranberry-smakande energidrycken har tappat i effekt och drömmarna far iväg långt från
bengtsson, dahlgren, diskurser och populism. Egentligen slog tanken mig på hemvägen från skolan, i snålblåsten och ackompangerat av de sköna tonerna av Dire Straits. Med minusgrader och snö, om än i måttliga mängder, känns steget långt tillbaka till inspark, sol och sommar. Men ändå inte. Det känns som igår, fusk-upprop och informationsöverflöd i kubik. Indelning i världelar och nya ansikten vart man än riktade blicken.
Mina tankar när jag kom in på MKV var att tiden skulle spenderas på plugg, jobb och gamla vännerna. Äntligen tillbaka i jönköping. Att engagera sig i något på skolan var det inte på tal om, all ledig tid skulle läggas på inkomstbringande aktiviteter. Men så gick något snett. Har alltid fascinerats av folks engagemang utan att förstå det samma. En drift, ok.

hmm, snart dags igen. borde man stanna hemma?

Vad skiljer den som bara glider med på andras engagemang mot den som kastar sig in i allt som möjligen går? Vilken typ är du? Jag vet vilken typ jag är, eller var... För det var just det. Under insparken träffade jag en ordförande som pratade varmt om engagemang i sektionsstyrelsen. Visst tänkte jag, men ändå inte. Stämmde inte med min plan och jag lade det på is. Lite nyfiken blev jag ändå efter hand och frågade mer om det och stog snart på allmötet och sökte posten som vice ordförande. Men redan tidigare hade jag svängt i min tanke om anti-engagemang då jag gått med i både skoltidning och skolradio. När jag dessutom hoppade på projekt dam-middag var det kört. Jag var fast i engagemang-träsket. Tillträdde som vice ordf i INFO och direkt därpå som ledamot i Kårstyrelsen. Nu är planerna att dessutom ingå i en utredning om skoltidningens framtida utformning med möten som väntar. Är en boll i rullning som inte går att stoppa och det är otroligt stimulerande. Visst tar det tid men än så länge brinner det och är otroligt roligt. Att det sen är meriterande och utvecklande är en bonus som kanske kommer till användning i framtiden, om inte annat så genom det kontaktnät man skapat sig.

Lång och seriös ton på bloggen idag men det är ett resultat av tunga studier i timtal...

Hejja mange som värvar kanadicker på fyllan...

Tre ord jag inte förstår
*stratifiering
*metonymi
*narodnik

1 Comments:

At 9:52 em, Blogger Marie said...

hm...här tänkte man skriva någont djupt och klokt om engagemang och så smäller du till med tre tjocka, feta, tunga ord på slutet som helt tar musten ur en. ojoj, blir inget sova nu, bäst att reda ut stratifiering...

 

Skicka en kommentar

<< Home