onsdag, januari 11, 2006

full of shit?

ont om debattämne i den här bloggen men fortsätt gärna i förra inlägget eller återkom för jag anar att fler tillfällen kan tänkas uppkomma...

sweet.

Grus i ögonen, gessle och en kaffe med precis så där lagom mycket mjölk som man får till ibland. En himmel gråare än syrrans hela säl-liga och 4 dryga grader på temperaturmätaren. Plus. Vad hände med vintern och vad händer med snön? Jo, jag har läst kemi (eller fysik, va ingen stjärna på något av ämnena) och vet vad som händer med snö i plusgrader. Förvandlas till vätska i takt med att molekylerna börjar röra sig. Och vilken röra sen. Sen ja.

sweet sweet dreams messes up my mind...

Dagen efter lagets första poäng och mina med för den delen. 2 poäng blev det, 2 mål. Lite ont i axeln, lite snuvig men ändå laddad för läsning om offentlighet, yttrandefrihet, medialisering och diskurser i alla dess former. En härlig form kan jag tycka. Ett nätt lager kaffe, en fårskinnsfotölj och en filt. När jag njutit färdigt lyfter jag den fantastiska skapelse som vår allas Hans Bengtsson har valt att namnge Politisk kommunikation och demokrati. "nothing else matters" med flickan tog just över på radion och påminnde mig om varför jag gillar metallicas orginalversion (den med alla stråk-storkar är väl ok med). Tyngd som ger en stämning som skapar lust att vilja dricka whiskey och få rockröst.

en nation byggs genom förmågan att komma ihåg och förmågan att glömma - Ernst Renan (1880-tal) son av fiskarfamilj. Undrar om familjens vänner var människor eller små mandarintabletter.

Vad ska man tro på? Vem ska man tro på (för att citera den gode filosofen di leva)? Vem ska man lita på (för att citera vidare, denna gång progglegenden Wiehe) Efter studier och böcker som handlar om medielogik, vinklingar hit och dit, kommersialisering och medialisering blir man skadad. Att jag inte längre ägnar ens en timma om dagen, snarare 1 i veckan åt att titta på tv kanske inte är en direkt följd av detta, även om det säkert spelar in, men kvällstidningsläsandet har upphört totalt. En och annan artikel läses på nätet men ofta med en skeptisk inställning. Tron på massmedierna har i mitt fall sjunkit, förmodligen till och med under vad dessa förtjänar. På gott och ont. Jag låter mig inte luras men går också miste om en hel del. Vad det gäller tv kan jag dock känna att jag glädjs åt att slippa detta fenomen. Skulle inte kunna bry mig mindre om vad som händer på dumburken just nu. Fanns en tid då "tre kronor", "rederiet" och "voxpop" hade sin plats i tillvaron men den tiden är förbi. Sopranos och seinfeld är väl det som kan tänkas att man följer om det skulle börja sändas i någon av det tre kanaler jag får in på vår 29" 80talstv.

3 saker jag saknar med bengtssons bok
*roliga bilder
*finns inte som talbok
*sammanfattningar

5 Comments:

At 11:05 fm, Blogger Robban said...

Skönt att läsa en normal Jonte-blogg...Inte allt politiskt snack!:) Som dock är intressant men kan vara tungt att ta in!

 
At 5:05 em, Blogger Mysan said...

as.

För övrigt så saknar jag också en ordlista med definitioner av div. obegripliga ord och what´s up med att inte ha sammanfattningar?!

Laters...

 
At 7:51 em, Blogger Marie said...

mindre och mindre mediekonsumtion blir det för mig med...skumt eg eftersom man läser mkv. Fast för mig har de nog med mer bristande tid att göra, tentan närmar sig och paniken med. Inget fel på 124:an, public service och en kommerskanal är allt som behövs.
Bengtsson skulle behöva lite humor i sitt liv.
Plugga på...uuu

 
At 11:54 em, Anonymous Anonym said...

Bra där...

 
At 10:37 fm, Blogger Petter said...

psst! versionen med stråkarna är bättre.

 

Skicka en kommentar

<< Home