tisdag, december 20, 2005

terrorist?




Så trötta ögon och så tungt huvud men sista föreläsningen för året är slutförd. Nu väntar veckor av eget ansvar. Läsning. Utan klasskompisarna, hur ska det gå? Ser med fasa dagen vi går skillda vägar framför mig. Så långt kvar men ändå så snart. Men kul ska vi ha på vägen...

Saknar lite ska erkännas.

Mycket känslor i samband med filmvisningen denna tisdagseftermiddag. Nu är det middag och känslorna har svalnat lite och antagit en form av organisation. Så klart har jag fler sympatier hos polisen, genom mitt intresse i yrket, än många andra och jag har förståelse för mycket som i andras ögon ser onödigt eller våldsamt ut men man skäms och mår dåligt när man ser vissa bilder. Naturligtvis är bilder klippta, anpassade, för att passa den bild avsändaren vi skapa men samtidigt kan man inte blunda för vad som pågår. Hur källkritisk man än är mot en filmsekvens där 7-8 polismän med batonger går lös på en liggande demonstrant går det inte tänka ut en möjlig förklaring. Annat är det med skottet som avlossades genom, i mina ögon en rättvist dömd, kille. Att kasta gatusten mot en medvetslös polisman är skäl nog för att alla medel är rättfärdigade. Att kasta två stycken klumpar a fler kilo styck mot en redan utslagen människa, som även en polis är, kräver nödvärn. Att skottet nästan döda är däremot olyckligt men jag kan ändå inte se att polismannen som sköt gjorde fel.
Demonstranterna överfölls inte i mina ögon. Det var brottslingar som överfölls, och i vissa fall misshandlades, mer eller mindre motiverat. När demonstrationståget urartade, vem som än bar skulden till detta, borde reaktionen vara att avlägsna sig. Kravaller och upplopp är, enligt samhällets egna regler, olagligt och de som inte avviker från ett sådant är således brottslingar och ska bli behandlade efter det. De som "oskyldigt hamnade i kravallerna" måste vara få eller dumma. Därimot kan jag anta att många som var där i fredliga syften ryktes med och, även om dom inte aktivt deltog, följde med kravallerna och inte tog avstånd ifrån dessa. Fel sätt att förändra. Demonstranterna gjorde bort sig och trovärdigheten för det dom ville ha sagt (hur många vet egentligen vad, konkret, dom ville. "ut me bush" so?) sjönk till botten, åtminstone i mina ögon.
För att visa lite förståelse måste jag även nämna att jag blir imponerade av de som dömdes. De är smarta och är kunniga och har bra idéer om mycket. När de inte får uttrycka detta så kan jag gissa att de känner hopplöshet men jag tycker ändå att vägen via brott är för enkel och låg. Vill man förändra så måste man få folket med sig och de får man inte genomn att slösa deras skattepengar på att laga gator, mc donalds och betala polisinsatser.

Inte en utan två...

English Summary:
Find better ways to reclaim the streets

3 Comments:

At 9:51 em, Blogger Marie said...

Därimot? Genomn? skärpning, språkpolis. Dubbelmoral! haha.

 
At 11:22 em, Blogger Therese said...

jajjemän, till och med 2 :)

 
At 6:33 em, Blogger Magnus said...

Mycket kloka tankar jonte! Själv gav filmen mig en tankeställare, men inte om det som hände i Göteborg 2001 utan snarare om hur Moodysson och Jarl återigen bevisade hur effektivt man kan vinkla en händelse med klippbordets hjälp!

God Jul... glöm inte "läxan"

 

Skicka en kommentar

<< Home