måndag, november 07, 2005

Nice from far?



Måndag morgon. Grått och fuktigt. Grus i ögonen och bara tok-grovt bröd att tillgå. Visserligen särdeles god salami att lägga på men ändå enligt veckodagsmallen en kalasdålig dag. Måndagar ska inte va bra. Men ändå finns där ljus. Jag kände mig ändå glad. Glad över att gå till skolan (och då hade jag ändå ingen dörrföreläsning på schemat, som btw heter schemata i plural.. hrm...). Måste va något med klassen.



Nice from far... but far from nice. E d pär?



Att göra en diskret sorti från ett klassrum är då inte enkelt. Har än så länge bara behövt fundera på det hela. Klackar, klättring och en punkarfrisyr är dåliga attribut för en lyckad sorti. Tror på filttofflor och en väl vald tidpunkt.

Ring, ring, why don't you give me a call?

40 dagars arbetsvecka? A, då tjänar man 40 ggr så mycket som man skulle gjort annars.
Pär, avd är det bara en dag per vecka på torpa? Vill också förtydliga att 40 dagars arbetsvecka kom från DIK, facket för Dokumentation Information Kommunikation.

Att inte raka sig men ändå fixa frisyren är som att gasa och bromsa samtidigt.

Så va det dags för soft-air-gun-krig-hur-många-binde-streck-kan-man-ha-i-en-mening? igen. Inget nytt roligt dock, en blå nagel och den vanliga adrenalinkicken som inte gav sig förrän sent på kvällen. Nice.

Allt e fan inte enkelt.

Låg och lyssnade på cd-boken om lasermannen inatt och mindes hur det var. Kommer ihåg att jag var livrädd för att lasermannen skulle skjuta mig eller min far. Att lasermannen bara sköt mot invandrare var ingen tröst då ja under hela min uppväxt och än idag ofta får frågan vart jag är ifrån. Efter att ha svarat Jönköping kommer då följdfrågan. Ja, men från början. Vilket land alltså? Var 8 år och fruktade lasersiktet. När jag lyssnade påminndes jag av känslan men blev också mycket upprörd över hela serien av händelser. Från skotten, av en idiot som ville skrämma alla invandrare från Sverige, till den man som inte plockade upp den skottskadade man från eritrea då bilens klädsel skulle förstörts av allt blod. Hur värderar man ett människoliv lägre än en bilklädsel? Skrämmande. Hoppas utvecklingen går framåt i frågan om invandrare och bakåt för nazisterna. Fördommar har de flesta människor men att låta sin egen brist på inteligens gå ut över folkslag, människogrupper m.m. är oförlåtligt.

När de spelar väldigt hög musik i en klädaffär tappar man helt omdömet. Du ser en skjorta och tänker, Wow, om det här var en cool fest och jag var en cool kille skulle det här vara en cool skjorta! Så kommer du hem. Ingen musik, ingen fest och du är ingen cool kille längre. Bara 500 spänn fattigare. - Jerry Seinfeld (inget robban-citat)

Så var det dags att läsa. Läsa den rosa (jesper-edition) boken. Sedan är det natt och dagen för Allmöte. Nervöst men glöm inte att rösta.

English Summary:
Nice from far but don't break. Ring of fire.