fredag, september 30, 2005

Triumph of the Nerds

Jag sitter i sängen med min laptop i knäet. Dokumentären ”triumph of the nerds” rullar på den platta bildskärmen och ur högtalaren berättar Bob Cringely den fantastiska historian om ovan nämnda maskin. Eller dess föregångare om man ska vara noggrann. Man kan inte låta bli att tänka på de tillfälligheter som lett till att jag, 30 år efter den första persondatorn, sitter här med en multimediemaskin i min egen säng. Hur några få ungdomar drevs av en vilja och en lust att utveckla något, som till en början inte hade någon imponerande funktion, som kom att bli den historiskt snabbaste teknologiska utveckling någon skådat. Vad hade hänt om deras intresse inte hade varit tillräckligt starkt? Om deras behov av att imponera på vännerna varit mindre? En person måste vara först och förmodligen hade datorer utvecklats ändå, men kanske inte under 70-talet. Kanske hade utvecklingen fördröjts.
Andra tillfälligheter är att en affärsman som Bill Gates blir en del av utvecklingen. Han må ha stulit, kört över folk och diverse annat han, med sina oräkneliga ekonomiska tillgångar, anklagats för men kanske är det tack vare han som utvecklingen kommit dit den är idag. Förutom att han sammanfört många goda idéer, och framförallt skapat det första datorspråket, skapade han en konkurrenssituation genom sitt ”svek” mot Apple och McIntosh som onekligen gynnade de slutliga användarna, oss. Han tjänade på det, många förlorade ekonomiskt på det men PC-användarna blev de stora vinnarna enligt mig.
En annan tillfällighet, som påverkar mig och min HP laptop, är den när IBM-datorerna klonades. Hade kloningen lyckats stoppas med lagar hade det, enligt min syn på konkurrens som drivkraft, hämmat utvecklingen av, framförallt, de mindre datorerna. De bärbara. IBM hade kanske, under en längre tid än vad som nu blev fallet, nöjt sig med att vara marknadsledande.

Utvecklingen rasar fortfarande. Jag minns både min pappas första svartvita McIntosh eller den 286:a som en dag stod på skrivbordet och var det häftigaste som jag sett till dess. Man kan inte låta bli att fundera på hur jag upplever den dator som jag nu använder till min blogg om fem eller tio år. Spännande.

Bill Gates. Pengar. Det är svårt att greppa de otroliga pengaflöden som härjar, framför allt in, i både mjuk- och hårdvaruindustrin men den gynnar många ekonomiskt då den underlättar mycket och leder till många jobb och förbättringar av sjukvård, bilar m.m.

Så min stora tacksamhet till de unga människor, som det till största delen verkade handla om i utvecklingen, som från garage till total världsomspänning förvandlat Altair till multimediemaskin lagom till min uppväxt.

Man hatar dom och man älskar dom.