onsdag, september 28, 2005

Seinfeld i Eliten?

[tack bostream för att min gårdagsblog läggs ut idag]

8:e Januari 1935 - Elvis Presley föds
31:a Mars 1983 - Jonatan föds
27:e September 2005 – Jonatans första Blog

Nu när jag är mitt i en historisk händelse gäller det att tänka på vad jag skriver. Om 1000 år när några arkeologer lyckas putsa bort de sista sandkornen från den nyfunna historiska laptop:en med sina små damvippor och lyckas analysera dess innehåll kommer det finna min blogg. De kommer exponera den, med deras medier (tankeöveföring månne?), för miljarder människor som kommer diskutera och analysera varje stavelse i den. Du, min käre mottagare och läsare, blir nu delaktig i historien.

Hybris?

Det kan framstå som en gnutta futtigt att, i denna första Jonatanskrivna blogg, ta upp något så trivialt som en simpel säsongspremiär i Elitseriehockeyn. Säsongspremiärer i andra dokussåpor så som Paradise Hotel, Idol eller Robinson må locka intresse men Elithockeyn står sig ändå stark. Vi befinner oss som sagt i premiären och redan här uppstår en händelse för media att rapportera storslaget om. En respekterad och meriterad domare blir avstängd och förbjuds att döma i premiären. Varför? Jo, en elitdomare i sverige har nämligen så uselt betalt (om man ser till arbetstider, resor och utsatthet av supportrar m.m.) att denne behöver ett arbete vid sidan. Expekt.com blev nämnde domares leverbröd och tjillevippen (för att citera en pyssling), så var hans önskvärdhet hos Svenska HockeyFörbundet lika stor som en ingenjör på en… eh.. ja, som en ingenjör. Så klart killens domslut påverkas av det faktum att han arbetar åt ett företag (som av en händelse ses som en stor konkurrent till vårt svenskaspelbolag) som livnär sig på resultat i bl a hockeymatcher.
Så vad blir dagens avsnitts höjdpunkt? Något gruppsex med berusad kvinna (vars högsta dröm så klart är att bli utnyttjad av 3, eller liknande antal, stora, stadig gossar med fruar och barn på hemmaplan)? Kanske någon härlig skattesmäll? Den som överlever dagen får se.
För att knyta an till det sportsliga med detta fantastiska evenemang, kallat elitserien 2005/2006, vill jag nämna gårdagens viktigaste resultat. HV71 – SSK 2-0. Säsongen ser mycket spännande om och att inte tippa seriens utgång i min blogg vore syndigt så, med en påse american made marshmallows vid min sida, kommer här tipset:
(serien)

1 HV71 – hjärtat o hjärnan styr (om än med olika tyngd)
2 ****** – storhetstiden håller i sig, tråkigt bra.
3 Leksand – lever hela säsongen på revanschlust och hjärta
4 Frölunda - hade det inte varit för målvakten (läs Salo) hade de hamnat längre upp
5 Linköping - derbykänslan lever och hjärtat tror på en östgötar i kvartsfinal mot hv
6 Södertälje - även här smiter hjärtat in och lägger värdering i tippet
7 Luleå - samerna måste till slutspel
8 Timrå - skön målvakt och mycket hjärta
9 Modo - kan dom inte spela bättre MED nhl-snubbarna så...
10 Djurgården - nästan, nästan av med dom men inte riktigt, får kvala mot Malmö *tihi*
11 Mora - nope, inte...
12 Brynäs - kan bli det lag jag tippar mest fel om...

(dom som kan sin elithockey vet vilket lag som saknas, min goda uppfostran förbjuder mig nämligen att svära... men ledtråden lyder: gotlänning i solsken)

Jag älskar Seinfeld. Inte Jerry Seinfeld som person, inte hans karaktär Jerry Seinfeld men hans tv-serie Seinfeld. Men att förklara storheten med denna serie om absolut ingenting är helt omöjligt. Att locka någon att se den likaså, så jag låter bli. Se den om ni vill och inte redan sett den. Har ni redan sett den och inte är lika förälskade som jag kan ni hoppa över de 75 ord som förestår denna punkt(.)
Samma problem är det när man ska förföra någon till den tryckta formen av min älskling, Get Fuzzy. Denna obeskrivligt bra serien om en katt, en hund och deras matte Rob går inte heller den att göra rättvisa med ord. Hunden är dum, katten tror han är smart och Rob får lida för de bådas upptåg. Låter kanske inte så kul men mitt råd är ändå att läsa den. Är en del av en mycket bra serietidning vid namn Larson!. (Larson! är namnet och utropstecknet försöker alltså inte få dig som läsare att uppfatta min mening som ett uttrop.)
Nu kanske det känns som det är dags att sluta, men, kära läsare, betänk att denna blogg är historisk och därför bör innehålla lite ord med substans..
…eller?

Vill bara nämna några saker till som avslutning. Katt, Skåne (Falsterbo), IceTea 5%, ”Chicki Mama Special”, Karjala, Koppling, MKV och slutligen Sommar.

English summary:

You are history. Swedish hockey crap. Swedish hockey tjohoo. A list of teams and what positions they won’t be in when the league is finished. Love committed to not-too-intelligent-kind-of American comedy/humour.