måndag, mars 06, 2006

Cash is king?

ökat csn-bidrag efter valet eller ännu ett tomt vallöfte?

Så sitter jag med en treo i ett whiskeyglas och tänker tillbaka. OS-hysterin la sig snabbt och hockeyfinalen lämnade ett stort tomrum efter sig. Efter rusen kommer tomheten, gång efter gång. Minns HV71's sm-guld för något år sedan, stämningen på stan. Känslan hade byggts upp under månader och tillslut var målet nått. Mer att önska fanns inte. Nästa steg var, just det, tomheten. Segerjubel och champagne på stan och även om man kunde frossa i segerbilder och videoklipp från vägen till guldet så var det redan historia. Liknande fenomen inträder även när man kommer hem från resor eller speciella händelser. Man längtar och väntar i vad som känns som evigheter. Förberedelserna tar mer tid än vistelsen och innan man vet ordet av är man hemma och allt man har kvar är minnen. Och minnen är blott något i hjärnan som mattas och förändras. Det enda man kan göra är att då och då stanna upp, andas och gripa nuet för att sedan ta sig in i framtiden.

nya sedlar på ingående, slut på förfalskningarna.. eller?

Har spenderat ett par timmar läsandes och skrivandes om grupp-psykologi. Intressant fenomen, särskilt konformitet. Att anpassa sig till en grupps åsikter påverkar mer än man tror och det sker överallt hela tiden. En person med starka åsikter får snart med sig fler och hjulet är igång. Den som inom sig tycker annorlunda faller ofta in i samma åsikter och tillslut har man en homogen grupp som tycker, eller röstar, likadant. Detta påverkar t ex valen till riksdagen och så vidare. "group-thinking" är farligt men en homogen grupp behöver inte vara det. Därför är det viktigt att se till kompetensen i de som utgör gruppen, högre kompetens ger starkare självkänsla och förtroende vilket i sin tur leder till utökade diskussioner och en rikare breddning på samtalet. Detta blir då en god grupp. Intressant som sagt..

fusk i vasaloppet? *gäsp*.. vart tog os vägen?

Palmemordet verkar aldrig glömmas men inte heller lösas. Blandat med hockeylottningen (HV vs. Mora) och Whiterspoons Oscar är delar av dagens AB och intresset kunde varit starkare. Som sportfåne känns naturligtvis lottningen intressant men i övrigt känns medieintresset svalare och svalare för min del ju längre jag tar mig i min utbildning. Kommer jag läsa tidningar och se på teve när jag är klar eller kommer jag styra dessa? Den som lever får se...

Johnny Cash och Van Veeteren fyller mina sinnen...